الأحد، 5 نوفمبر 2017

رواية احببت طفلة -الجزء الثالث-

        بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله

                     رواية احببت طفلة
                        الجزء الثالث
             

وقفنا الحلقة اللي فاتت لما عمر صحي من النوم علي حلم غريب
عمر : غريبة يعني ان حلمت بابتسامتها وانا اصلا مشوفتهاش الا مرة واحدة ومكنتش بتضحك بس ابتسامتها جميلة زيها ... جري ايه يا عمر انت لحقت تحبها ايمته ياراجل قوم شوف مصلحتك بلاش كلام فاضي
ويقوم عمر من السرير ويلبس ويخرج من اوضته
الأم : صباح الخير يا حبيبي
عمر : صباح الفل يا ست الكل
الأم : اقعد افطر يا عمر قبل ماتنزل
عمر : معلش يا ماما مليش نفس هبقه آكل أي حاجة في الكلية
الأم : ماشي يا عمر
عمر : هي سارة فين
الأم : لسه نايمة
عمر : وبابا فين
الأم : راح الشغل يا حبيبي
عمر : ماشي انا نازل عايزة حاجة
الأم : الأم يا حبيبي عايزة سلامتك خلي بالك من نفسك
عمر : ماشي سلام
                  .................................................
في الجامعة عند عمر
عمر وأصحابه قاعدين في الكافتريا
أحمد : ايه يا عم عمر سرحان في ايه مش عوايدك يعني ده انت كنت بتبقه مركز اكتر من الدكتور
عمر : عادي مش سرحان ولا حاجة
معتز : انا عارف السرحان ده يا عمر انت شكلك كدة وقعت
عمر : وقعت فين
معتز : في الحب يا حنين :*
عمر : حب ايه ياعم بلاش كلام فاضي
أحمد : سيبك منه ياعم ده قفل هو ده يعرف يحب
معتز : طب بصوا مين جاي علينا بمناسبة الحب
مي : صباح الخير يا شباب
معتز وأحمد : صباح النور
مي : ازيك يا عمر
عمر : الحمد لله
مي : لو سمحت يا عمر كان فيه حاجة في المنهج مش فاهماها ممكن تشرحهالي
عمر : تمام ماشي اتفضلي
معتز : طب نقوم احنا بقه ملناش في الدح
عمر : يلا يا فاشل انت وهو
أحمد : سلام
عمر : ها يا ستي وريني كدة
مي : الجزء ده في القانون الجنائي مش فاهماه خالص
عمر : بسيطة اوي ركزي معايا
مي : حاضر
وطول ما عمر كان بيشرح مي كانت سرحانة فيه واتخيلها ريم
عمر : عنيكي حلوة اوي يا ريم
مي : ريم مين يا عمر انا مي
عمر : انا اسف اوي يا مي انا بس مش مركز
مي بدموع : ولا يهمك
وقام عمر عشان يروح البيت وهو ماشي كان سرحان وبيكلم نفسه
عمر : ايه اللي بيحصلي ده انا عمري ما كنت كدة دي طفلة ازاي احبها وازاي لحقت احبها يارب انا مش عارف بقه
ويوصل عمر البيت وأول ما يدخل بيتفاجئ انها موجودة بتاخد الدرس
عمر : سلام عليكم
الأم : عليكم السلام .... جعان يا حبيبي أقوم احضرلك الغدا
عمر : اومال سارة فين
الأم : سارة عند رحمة
عمر : ماشي
وبعد اما ام عمر قامت عمر قعد مع ريم وأسماء
عمر وهو بيبص لريم : ازيك يا اسماء
اسماء : الحمد لله
عمر : وحشتيني يا اسماء
اسماء : متشوفش وحش ياخويا مالك هو انت سخن
عمر بهيام : اوييي
اسماء : طيب ربنا يشفيك
عمر : ده انتي فصيلة يا ساتر
اسماء : اه طبعا كانت اكيد عايزني أقوم مش كدة
ريم : قصدك ايه
عمر : ماتقصدش هي بس اسماء بتحب الاستظراف مانتي عارفاها وبيبص لأسماء بمعني " اصبري بس هوريكي "
الأم : تعالي يا عمر يلا اتغدي
عمر : حاضر جاي .. اتفضلي معايا يا ريم
ريم : احم شكرا
اسماء : يا سلام علي الحنية إلا ماعزمت عليا حتة بورك فرخة
عمر : بس يابت واياكي تمدي إيدك علي الأكل
الأم : يلا يا عمر قبل ما الأكل يبرد
عمر : حاضر جاي اهو ... ريم آخر كلام تعالي كلي معايا
ريم : شكرا
قام عمر وهو ماشي بيكلم نفسه
عمر : ايه البت دي ايه الرد الناشف ده يلا ملهاش في الطيب نصيب
وبعد ماخلص عمر الاكل
الأم : عمر انت خلصت
عمر : اه يا ماما ليه
الأم : طب تعالي يا حبيبي
عمر : خير فيه ايه
الأم : تعالي اشرح لريم كدة الحتة دي
عمر : ماشي فين وريني كدة
تمد ريم ايدها تديله الكتاب وايده تلمس ايدها ويبصوا لبعض وريم ترتبك وأسماء تاخد بالها
عمر : الله عربي ونحو كمان
" نسيت اقولكم ان مامت عمر مدرسة عربي "
نرجع تاني
عمر : وريني مش فاهمة ايه
ريم : دي
عمر : دي سهلة اوي بصي ياستي
وطول ما عمر بيشرح كان بيخطف نظرات لريم وهي كمان كانت بتبصله وأسماء واخدة بالها
بعد ما عمر خلص
عمر : ها فهمتي
ريم : اه فهمت شرحك حلو اوي
عمر بهمس : انتي اللي حلوة
اسماء : ايه مسألتنيش يعني إذا كنت فهمت ولا لاء ولا انت مش مركز معايا
عمر : هو انتي بتفهمي حاجة ده انتي جاموسة
اسماء بخبث : لا فهمت وفهمت اوي كمان
ويقاطعهم دخول سارة
سارة : سلام عليكم ازيك يا ريم
ريم : الحمد لله يا سارة ازيك انتي
سارة : بخير الحمد لله خير يا عمر قاعد هنا ليه وماما فين
عمر : كنت بس بشرحلهم حاجة
سارة : وفهموا علي كدة بقه
اسماء : طبعا أنا بالذات فهمت اصلها واضحة زي الشمس
سارة : هي ايه اللي واضحة
اسماء بخبث : قاعدة النحو
عمر : سيبك منها دي متخلفة أخبار رحمة ايه
سارة : تمام جاية بكرة
عمر : تمام اصلها وحشاني اوي البت دي
ريم بغيرة : يلا يا اسماء نمشي عشان اتأخرت
اسماء : ماشي يلا
وبعد ما مشوا وهما في الطريق
اسماء : ايه رأيك يا ريم في عمر
ريم : قصدك ايه يا اسماء وضحي كلامك
اسماء : مالك اتخضيتي كدة ليه انا قصدي علي شرحه
ريم : اها كويس
اسماء : امممم ماشي
ريم : وصلنا يلا سلام
اسماء : سلام

اسدل الليل ستائره علي ابطالنا وكل واحد فيهم في سريره بيفكر في التاني
عمر : انا ارتحتلها اوي كدة ليه
ريم : عمر ده انا ارتحتله اوي
عمر : شكلها لطيفة وعاقلة برغم انها طفلة
ريم : شكله دمه خفيف برغم انه بيقول عليا طفلة
عمر : انا شكلي حبيتها بجد
ريم : انا شكلي حبيته .. لا يا ريم فوقي لنفسك انتي لسه صغيرة وكمان ممكن أكون واهمة نفسي واعلق نفسي بيه ع الفاضي انا احسن حاجة اني انام
وطفت النور ونامت
عمر : لا مش قادر انام
عمر يقوم ويروح لسارة
عمر يخبط علي اخته
عمر : سارة انتي صاحية
سارة : اه يا عمر تعالي
عمر : عايزك في موضوع ضروري
سارة : خير يا عمر قلقتني
عمر : .........
ياتري عمر عايز سارة ليه
ده اللي هنعرفه الحلقة القادمة

الحلقة الرابعة اضغط هنا


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق