الأحد، 5 نوفمبر 2017

رواية احببت طفلة -الجزء الاول-

        بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله

                     رواية  احببت طفلة
                        الجزء الاول


مقدمة.... كنا أربعة - كنا اتنين - كنا واحد - بقينا ولا حاجة
تعريف الشخصيات

عمر : البطل طبعا شاب جامعي عنده 22 سنة آخر سنة في كلية الحقوق مجتهد جدا وكل سنة بيجيب إمتياز ونفسه يبقه وكيل نيابة - طويل،رياضي،قمحي،لون عينيه عسلي،شعره اسود ناعم

سارة : أخت عمر الصغيرة أصغر منه بسنتين عمرها 20 سنة بتحب اخوها جدا وهو كمان بيعشقها بيعتبرها بنته - قصيرة،ممشوقة القوام،بيضاء،لون عينيها عسلي،محجبة

رحمة : ام البطل مدرسة وبتدي دروس خصوصية بس علي قدها  بتحب ولادها جدا وطيبة جدا عندها 42 سنة

محمد : والد البطل،نجار عنده مصنع موبيليا طيب جدا بيحب ولاده اوي عنده 50 سنة

رحمة : بنت خالة البطل متسمية علي اسم خالتها - دلوعة،رفيعة عندها 22 سنة آخر سنة في كلية التجارة،سمراء،عندها غمازات

أسماء : أخت رحمة عندها 14 سنة في تانية اعدادي - رفيعة وسوسة ودمها خفيف كل العيلة بتحبها

أمل : ام رحمة وأسماء ربة منزل عندها 40 سنة

عماد : أبو رحمة - عنده شركة استيراد وتصدير عنده 45

ريم : البطلة "الطفلة التي احببتها " بنوتة مجتهدة وطموحة عندها 14 سنة عاقلة وسابقة سنها بشرتها خمرية،لون عينيها سوداء،قوامها ممشوق ، محجبه

سلوي : ام البطلة ربة منزل وطيبة جدا بس صارمة شوية في تربية أولادها عندها 36 سنة

هدير : أخت البطلة عندها 9 سنين

احمد : والد البطلة صياد عنده 40 سنة

وباقي الأشخاص هنعرفهم في القصة
يلا نبدأ قصتنا ....
الحلقة الاولي

......... : اتفضل اقعد
عمر : شكرا
......... : ها يابطل احكيلي
عمر : ... flash back
..............................................................................................
اشرقت الشمس بأشعتها الذهبية لتعلن عن بداية يوم جديد لربما هو يوم يغير مجري حياة ابطالنا

سارة : تدخل سارة غرفة أحدهم وهي تمشي علي أطراف اصابعها
سارة : عااااا الحق يا عمر الحق "بصويت"
عمر : يهب واقفا مخضوض.. ايه فيه ايه حصل ايه ؟
سارة : هاهاهاها اصحي ياعم احنا بقينا بعد الضهر مش من عادتك تتأخر كدة في النوم
عمر وهو يكتم غيظه : بزمتك ونور عينيك ياشيخة فيه حد يصحي حد كدة هتجيبيلي جلطة في يوم
سارة : هههههههه ايه ياعم بهزر مابتهزرش
عمر : لا ياختي بهزر
وفجأة يشيل عمر سارة ويرزعها في السرير وتبدأ بينهم حرب المخدات
رحمة "ام عمر " : ايه ياولاد انتوا مش هتبطلوا شغل الأطفال ده
سارة : قوليله ياماما بسيبني عاااااا
عمر : خلاص ياختي قومي مش قد الهزار ماتهزريش .. جتك نيلة وانتي اوزعة كدة
سارة : بس متقولش اوزعة 😡
تضحك الأم عليهم وتقول : مش هتكبروا ابدا وانت ياعم ايه الحكاية مش من عادتك تنام كل ده
عمر : معلش يا ماما كنت سهران طول الليل بذاكر انتي عارفة احنا داخلين علي امتحانات الميدتيرم
سارة : ايوة ياعم الدحيح مانت اكيد هتجيب امتياز زي كل سنة
عمر : يخربيت قرك ياشيخة الله أكبر
الأم : بس يا سارة سيبي اخوكي في حاله ربنا يابني يوفقك واشوفك وكيل نيابة قد الدنيا
عمر : يارب يا ماما .... انا جعان
الأم : روحي يا سارة اعملي فطار لاخوكي علشان انا عندي حصة ولازم أحضر ليها
سارة : هو انت علطول جعان كدة وبعدين يا ماما حصة ايه ما تسيبك بقه من الدروس دي دول يادوب مجموعة ولا اتنين وخلاص
الأم : مانتي عارفة يا سارة انا بحب شغلي وكمان مش مهم عندي الفلوس احنا الحمد لله مش محتاجين
سارة : انا عارفة اني مش هخلص انا ماشية
عمر : اعملي الأكل يابت
سارة : اوففف حاضر 😒
وبعد مايفطر عمر
عمر : ماما انا نازل عندي محاضرة واحدة ومش هتاخر مش عايزة حاجة
الأم : شكرا يا حبيبي خلي بالك من نفسك
                  ....................................................
في الجامعة عمر قاعد في الكافتريا في وسط أصحابه
أحمد : شوف ياض المزة اللي هناك دي
معتز : صاروخ بص كدة يا عمر
عمر : ياعم اتقي الله انت وهو انتوا جايين الجامعة تبصوا علي البنات ولا تتعلموا
أحمد ومعتز في نفس واحد : نبص ع البنات طبعا 😂
أحمد : بمناسبة البنات انت ليه ياعمر مبتصاحبش مع ان فيه بنات كتير نفسها تصاحبك
عمر : دول بنات شمال وانتوا عارفين مبدأي انا مش هكلم واحدة غير اما أكون بحبها وشايفها تنفع ام لعيالي
معتز بضحك : طب بص ياعم الرومانسي وشوف مين جاي علينا
عمر : ياباي ع الصبح
مي : ازيك ياعمر

استوووووب
مي : زميلة عمر في الكلية وبتحبه جدا بس حب تملك ..بنت دلوعة جدا وغنية بشرتها بيضة وعنيها سودا وشعرها ذهبي
نرجع تاني بقه

عمر : أهلا يا مي ازيك
مي : بكلمك ع الفيس ياعمر وانت مش بترد عليا ليه
عمر : معلش يا مي انا مش فاضي للفيس والحاجات دي وكمان انا مش برد علي حد والله
مي : بس احنا زمايل يعني المفروض ترد عليا
عمر : معلش يا مي .. لو عندك سؤال في المنهج اتفضلي وانا اساعدك  غير كدة ممكن تمشي عشان مينفعش وقفتك كدة
مي بدموع : ماشي يا عمر انا ماشية
أحمد : ايه ياجدع ده حد يعمل كدة ده انت عيل فقري حد يزعل القمر ده
عمر : ايوة ياعم انا فقري .. انا ماشي سلام اشوفكم بكرة
أحمد ومعتز : سلام
                 ................................................
في منزل عمر
عمر : سلام عليكم
الأم : عليكم السلام
عمر : انتي لسه مخلصتيش يا ماما الدرس
الأم : لا ده لسه هيبدأ
عمر : انا زهقت من موضوع الدروس ده
الأم : معلش يا حبيبي مانت عارف ان انا بحب شغلي ده وبسلي نفسي
عمر : ماشي يا ماما براحتك
ويمشي عمر ويفتح أوضة أخته فجأة يلاقي ............
ياتري عمر شاف ايه في أوضة أخته ؟؟
ده اللي هنعرفه في الحلقات الجاية

الحلقة الثانية اضغط هنا 

هناك تعليقان (2):